Moottoripyörän lämmittäminen ennen lähtöä on refleksi monille pyöräilijöille. Mutta onko tämä todella tae arvokkaille mekaniikkamme pitkän käyttöiän? Selvittääksemme, mitä odottaa, tutkimme kysymystä. Ja näet, vastaus yllättää sinut!
Sinun täytyy vain nähdä, mihin tilaan nuhteleminen saa meidät ennen kuin olemme juoneet premier kahvimme aamulla, jotta voimme sanoa itsellemme, ettei kylmähartioiminen auta ketään... Sama pätee varmaan meidän moottoripyöriin, eikö niin. ? Tämä on hyvä syy lämmittää moottoripyöräsi huolellisesti ennen lähtöä. Monet meistä tekevät näin, koska sanomme itsellemme, että lämpimällä moottorilla ajaminen on parempi kulumisen rajoittamiseksi. Tässä on totuutta, mutta ei niin paljon kuin voisi kuvitella!
Joten kyllä, mutta ei!
Kysy vain moottoripyörämekaanikoilta, mitä he ajattelevat, mitä olemme tehneet hyväksesi. Ja voit yhtä hyvin käydä täyskaasulla heti moottorin murtamisen jälkeen - mutta mikä villi uskaltaa tehdä sellaista?! – Moottoripyörän moottorin lämmittäminen 10 minuutin ajan ei myöskään ole hyvä idea!
« Moottorin antaminen lämmetä liian pitkään paikallaan ollessa ei ole ihanteellinen siitä yksinkertaisesta syystä, että moottoripyörä on tehty liikkumaan eteenpäin!«
Moottorin antaminen lämmetä liian pitkään paikallaan ollessa ei ole ihanteellinen siitä yksinkertaisesta syystä, että moottoripyörä on tehty liikkumaan eteenpäin! Koska tuulelle normaalisti alttiina olevista osista puuttuu tuulen jäähdytys, lämpötilan nousu ei ole ollenkaan tasaista moottorin sisällä. Ylämoottori on liian kuuma, loput eivät tarpeeksi kuumaa. Nesteiden kierto - öljy tai nestettä – vain kompensoi sen. Kaikki tämä vaikuttaa laajenemiseen, voiteluun jne.
Moottoripyörän lämmittäminen ennen lähtöä, hyvä harjoitus
Kuinka lämmität moottoripyöräsi kunnolla ennen lähtöä? Näet, se on varsin loogista. Ja kirsikka kakun päällä, se sopii hyvin aloitusrutiiniin, myös aamuisin kun on kiire!
- Valmistaudu normaalisti – pue takit, housut, saappaat jne. Ota hanskat ja kypärä mukaasi.
- Ota moottoripyörä pois autotallista/laatikosta/pihasta/… (poista tarvittaessa) ja käynnistä se.
- Käytä aikaa kypärän ja sitten käsineiden pukemiseen.
- Rullaa!
Odota, itse asiassa se ei ole ohi! Nämä muutaman minuutin lämmitys ovat riittäneet palauttamaan öljynpaineen, nostamaan hieman lämpötilaa ja peittämään moottorin osat hyödyllisellä voitelukalvolla. Mutta tärkeintä on ajaa rauhallisesti ensimmäiset kilometrit, toisin sanoen olla kiihtämättä liikaa.
Käynnistys, joka koskee myös renkaitasi, jotka saavuttavat hellävaraisesti optimaalisen pitolämpötilansa, estäen sinua odottamattomalta luisumiselta. Ja tämä antaa sinulle aikaa saada kone takaisin käsiinsä päivän ajo-olosuhteista riippuen. Lyhyesti sanottuna erittäin hyvä!
Kun moottorin lämpömittari on vihreä, se on hyvä, voit hyödyntää konettasi täysillä. Tienkäytön yhteydessä älä tietenkään pakota meitä sanomaan, mitä emme ole sanoneet!
Pieni selvennys: tämä neuvo koskee suurinta osaa nykyisestä moottoripyöräkannasta, mutta kuten aina, on poikkeuksia. Esimerkiksi yli kolmekymmentä vuotta vanhat tai kaksitahtimoottoripyörät vaativat erilaista kohtelua. Toinen aikakausi, muut tavat!
Ja sinulla, onko sinulla muita tapoja käynnistää moottoripyöräsi?
Suositeltu valokuva: Sourav Mishra
Hei nuoret (ja muut!) Rakastan kommenttejanne kokeneilta pyöräilijöiltä ja näen, että lopulta kaikki ovat yhtä mieltä tavoitteesta olla vahingoittamatta pyöräänsä. Kuumenna varovasti ja lisää sitten intohimoa vähitellen. (kuten seuralaistenne kanssa!!!) Olen nuori pyöräilijä, tarkoitan pikemminkin uutta pyöräilijää, koska aloin ajaa moottoripyörällä (vain ajeluihin ja hyvällä säällä) ostettuani BMW R 1200R -autoni vuodesta 2007 59 000 km:iin elokuussa 2023. En ole koskaan ajanut moottoripyörällä ennen. En kysynyt itseltäni, onko järkevää aloittaa moottoripyöräily iässä, jossa kokeneet ajajat pysähtyvät pysyvästi, olen 74,5-vuotias! (Ajokortti myönnetty 1971 ja 2 tuntia ajoa ennen lähtöä moottoripyörälläni) Mutta se on uusi ilo, josta toivon voivani nauttia vielä pitkään. Onnea sinulle.
vain yksi selvennys: kylmäkäynnistys, ilman ylikuumenemista pysähtyessä on hyvä, mutta pitää ajaa riittävällä nopeudella, jotta moottori ei kamppaile nopeuteen nähden liian pitkällä vaihteella. Se olisi yhtä pahaa kuin mennä liian korkealle torneissa.
Hei kaikki !
Itse asiassa moottoripyörää tai autoa ei tarvitse lämmittää. Se on kuin kehosi, kun teet fyysistä toimintaa, sinun on huolehdittava siitä ja aloitettava lämmittely hellästi. Omalta osaltani lähden varovasti moottoripyörän kanssa nostamaan moottoriöljyn lämpötilaa, vaihteistoa, ketjua, renkaita, lyhyesti sanottuna kaikkea mikä liikkuu ja tätä 5-10 km ulkolämpötilan jälkeen.
Virhe sähkössä, se on päinvastoin, sinun täytyy lämmittää... akut (ainakin autot, moottoripyörät en tiedä, mutta oletan)
Mielenkiintoinen artikkeli, tähän asti minulla oli tapana lämmittää 5-10 minuuttia.
En tee sitä uudestaan, vannon.
Hei Jean-Michel,
Ole varovainen, me tarkkailemme sinua, eh! Kaikki vitsit sivuun, iloinen, että olen opettanut sinulle jotain :) Kiitos palautteestasi ja hyvää matkaa!
V – Loïc
Moottorin lämmittämistä tulee välttää!
Moottoripyörä kuten kaikki ajoneuvot ei ole vain moottori mekaniikkamme säilyttämiseksi,
On suositeltavaa poistua moottorin käytön jälkeen muutaman hetken artikkelissa kuvatulla tavalla ja ajaa kevyesti, kunnes kaikki liikkuvat osat ovat lämpimiä (laakerit, iskunvaimentimet, ketju jne.), näin säästät mekaniikkasi ja säästät rahaa. Vierailut suosikkimekaanikkosi luona!
Hei c yanic me g a kawa z750 2007 ja antaa kaiken tarvitsemani adrenaliinin lämmitän sen juuri ennen lähtöä rakastan pyörääni 🏍 enkä tule toimeen ilman sitä mm sadepäivinä hyvää matkaa kaikille
Kaikki puhuvat tietysti moottorista, mutta moottoripyörässä on monia muita herkkiä osia, jotka ovat huolissaan ja jotka eivät kuumene pysäytettynä, vaihteiston hammaspyörät, tiettyjen moottoripyörien nivelakseli tai jopa haarukkaventtiilit….
Hei Steve,
Täysin samaa mieltä kanssasi. Eläköön tasainen ajo lämmittämään *kaikki* pyöräsi!
V – Loïc
Olen uusi moottoripyöräilyssä, mutta huomasin dokumenttia lukiessani, että tein sen vaistomaisesti. Kiitos tiedosta
Mitä tahansa ! minä, CBZGS-RR(R) Kakapovtyp-radalla, koska on kylmä aamulla noin klo 5.00, ennen töihin lähtöä otan moottoripyörän ulos taloni edestä ja annan sen lämmetä, kun minulla on kahvini, kun puhallin on lauennut, moottori on kuuma, annan kaasua kolme tai neljä iskua 9000 rpm (joskus käytän tilaisuutta tarkistaakseni katkaisijan varmistaakseni, että se toimii hyvin) ja vasta sitten lähden .
Eikö niin pitäisi tehdä?
Huomaa: En tiedä teistä, mutta naapurit eivät koskaan tervehti minua, he eivät saa pitää pyöräilijöistä.
Lol, Joe Pepp, naapurisi klo 5 nukkuvat edelleen syvässä unessa, joten 9000 rpm:n täytyy olla ärsyttävää.
no... riippuu... puhun vain kahdesta viimeisestä pyörästäni, afrikkalainen kaksoispyörä, ei lämmitystä. Olin menossa hätäpuheluun ilman huolta moottorin lämpötilasta. Mutta ei ole kysymys siitä, että mennään nopeasti, 10 minuutin matkalla, mitä me hyödymme? 30 sekuntia ? Nyt Versys 1000:lla se ei ole enää mahdollista: käynnistystyhjäkäynti on liian korkea! sinun on odotettava hieman, odota moottorin lämpötilaa vähintään 50°. Onneksi ei enää hätäpuheluita, olemme eläkkeellä! Joten aloitan hiomakiven ja pukeudun sitten.
Siis lämpöä vai ei lämpöä? No, se riippuu! Jokainen päättäköön omalla koneella. Mutta joka tapauksessa, älä aloita kuin tyhmä!
Hei Berlinger,
Jokainen tekee kuten haluaa velvollisuuksiensa ja mekaniikkafilosofiansa mukaisesti. Tämä on vain yleinen neuvo!
V – Loïc
Okei, tämä kuulostaa hieman tyhmältä, minun täytyy olla yksi niistä harvoista, jotka lukevat heidän moottoripyöränsä ohjekirjan. 😅 Ja Kawani ohjeissa on mainittu, ettei moottoria saa lämmittää muutamaa minuuttia kauempaa, muuten se voi vaurioittaa sitä. Joten noudatan akateemisesti, käynnistän moottorin ennen kypärän pukemista, suljen takin ja laitan hanskat käteeni, sitten kun moottorin nopeus laskee hitaasti, lähden pois, ennen pientä Z:täni lämpenee liikaa…
Lue moottoripyöräsi käsikirja, perusteet sen hoitamiseen art sääntöjen mukaisesti, hyvin tehty Le Tof!
V – Loïc
Yamaha 900 TDM. 20 vuotta jo suloisella pienellä pyörälläni... Ei vempaimia tässä kauniissa koneessa. Joten poistu autotallista, sivuseisonta, käynnistä, sulje autotalli, sulje takki, kypärä, hanskat, nousen päälle ja rullaan kanaani!!! Hyvin hellästi antaakseni kauneuden lämmetä muutamien mutkien rytmiin, jotka vievät minut päätielle. Ja siellä, ilman ylimääräistä, vapauta kahva… Mikä ilo ja sitä on jatkunut 15 vuotta. ✌️✌️✌️
Kyllä, on olemassa sähkömoottoripyörä, kuten toinen sanoo, mutta en vertaa tätä kulkuvälinettä oikeaan moottoripyörään, joka tuo todellisia tuntemuksia... mukaan lukien se, että sen annetaan haukkua lämmenessään kaksi minuuttia ennen kuin lähdetään tihkumaan. kaasusta.
Popop! Vuodesta 2011 ollut hdi 90 autoni vuodelta 2007, 255 000 km, käynnistyy, odotan alle 10 sekuntia ja lähden hiljaa (kesä ja talvi)… ja se käy nikkelillä (alkuperäinen turbo)… kun minä Jos minulla oli 4 -moottoripyörä, tekisin täsmälleen samoin...
Tällä hetkellä 125 nsr-r 2-tahtimoottori vuodelta 1996, toisaalta annoin moottorin lämmetä useita minuutteja ennen kuin lähden hiljaa...
🙂
Minäkin HDi 90 vuodelta 2000 samoilla ajokilometreillä..ja sama lämmitykseen, 10 sekuntia ja rullaa kanaani (hiljaa toki), kaikki alkuperäinen myös! Moottoripyörälle, Ditto, ja nolla ongelma…(1000 gsxs) 38000 km! Aja turvallista ✌️
Hei, minulla ei ole liikennevaloja ennen 30 km, varmasti oikea lämpötila! Olen 68-vuotias ja kahdella iskulla lämmitin laatikkoa, mutta koska minulla on 4 iskua, varustan itseni ja aloitan varovasti (ikäni huomioiden!) ilman esilämmitystä. Onnea ja ole varovainen!
Olipa kyseessä Guz Calif tai Harley Low Rider, aloitan kytkimellä tiukasti erottaakseni kytkimen moottorista. Kaasuttimen käynnistin pitäisi kieltää, kun moottori on käynnistynyt. Injektiota varten kierrokset on laskettava, mutta mikään ei estä sinua ajamasta käynnistyksen jälkeen. Kaikki on myös kierrosluvuissa, kylmällä moottorilla ei saa koskaan kiirehtiä, olipa kyseessä vuoden 1975 tai 2015 moottoripyörä. Pyöräilijä tarkoittaa rakastavaa mekaniikkaa, mikä on sen arvoista.
Hei Christian B.
Hyvä neuvo saada kytkin irti käynnistettäessä, se on aina vähemmän työtä käynnistimelle! Kiitos näistä lisätiedoista.
V – Loïc
Viimeaikaisissa moottoripyörissä, joissa on korkeatasoinen sisäinen tekniikka, on lämpöilmaisin. Niin kauan kuin se ei ole vihreä, ei korkeita kierroksia. Helppo!
Hei… Mitä tulee "koneisiini" (BMW nine T & HD nelikymppinen korkeus) lämmittämättömässä autotallissa, se riippuu paljon vuodenajasta... Keväästä syksyyn, kun lämpötilat ovat leutoja... Kuten aloitan, kypärä , hanskat ja mennään... Toisaalta talvella, kun lämpötila on noin 0... Myönnän, että annoin käydä vähän enemmän, (koska mietin öljyn viskositeettia... ja osien suuret lämpötilaerot). Sitten "korvalla" + pieni kaasupurkaus havaitsemme, kun se on parempi…
Hei jp f,
On selvää, että kontekstilla on paljon merkitystä siinä, kuinka moottoripyörän mekaniikkaa käsitellään. Ja tunne on usein hyvä indikaattori!
V – Loïc
Hei Potos,
En ole kalpea, takapyörät lähtevät autotallin rinteestä.Täysi kaasu.
Hyvää päivänjatkoa.
Ei totta…😀
Olkaa varovaisia, ystävät 💞
Muutama minuutti lämmittelyä, aika nostaa moottoripyörä suojasta ja sulkea ovet, riittää, sitten ajetaan hiljaa ilman kierroksia tai pakottamatta mekaniikkaa matalilla kierroksilla, esimerkiksi vääntömoottoreilla. Ihanteellinen on säilyttää alhainen keskinopeus.
Lämmitä moottoripyörääsi aina vähintään siihen asti, kunnes automaattikäynnistin sammuu tai tyhjäkäynti laskee jälleen.
En lähde, ennen kuin LDF:n lämpötila on 50 °C
Älä kuuntele niitä, jotka sanovat säästäkää kaasua...
On aina innostavaa lukea ideoita muiden ihmisten moottoripyöristä.
Rakastamme konettamme niin paljon....
Pelkästään siitä puhuminen tekee minut onnelliseksi.
Omani on Virago 1100 Yam.
Pieni kilometrimäärä.
Kiinnitän siihen huomiota, se on kaunis esine, olen ylpeä siitä.
Minulla on se alkuperäisessä muodossaan ja tunnustan, että ihailen sitä vähän...paljon.
Hän antaa minulle iloa. Lyhyesti sanottuna minua lämmittää puhua sinulle siitä. Asetun mukavasti lämpimään yhteisöösi. Jaetut ystävyyssuhteet.
Kristillinen
Kyllä, henkilökohtaisesti pyrin ajamaan muutaman minuutin max 2000 rpm ja sitten asteittain nostamaan kierroksia... Guzzi V7:lläni olen suunnilleen 80 6. vaihteella, joten voin ajaa hiljaisessa liikenteessä...
näin moottoripyörä lämpenee (moottori, renkaat jne.) ja myös… ajaja 🙂
Itse käynnistän ja annan sen käydä 5 sekuntia, sammutan moottorin, otan pyörän ulos jne. Tänä aikana ensimmäisen käynnistyksen lämpö hajoaa sylinteriin ja laajentaa vuorausta (laajeneminen kestää kauemmin kuin männän). ) tämä lämmittää sylinterin tasaisemmin ja sitten 2. käynnistys, kypärän, käsineiden jne. valmistelu...ja varovasti ensimmäiset kilometrit....
HYVÄ . Oli aika selittää, koska monet ihmiset eivät tiedä. autolle se on sama asia. KIITOS !
Moottori on käynnistettävä pitäen moottoripyörää pystyssä, muuten öljy jakautuu huonosti ja käynnistäminen aiheuttaa odottamattomia ponnisteluja.
Muuten on sähkömoottoripyörä… ei enää moottorin lämmitysongelmia!
Aja hitaasti, seuraavalla punaisella valolla moottori on kuuma.
Minulle se tulee olemaan pitkä, premier punainen valo on 27 km päässä kotoa!