Seuraa meitä :

Moottoripyörän sisäpuhelinyhteensopivuus: Bluetooth tai Mesh, valitse oikea standardi


Sinun tarvitsee vain kokeilla sitä kerran ollaksesi varma: ratsastus samalla kun juttelet ystäviesi ja matkakavereiden kanssa lisää varmasti ryhmämatkan nautintoa. Ongelmana on, että sinun täytyy käydä läpi pitkä pariliitosistunto kunkin moduulin välillä noudattaen huolellisesti ohjeita, joita sinulla ei aina ole käsillä. Ja joskus sisäpuhelinyhteensopivuutta ei edes taata…

No se oli ennen! Moottoripyörien sisäpuhelintekniikka on kehittynyt merkittävästi viime vuosina. Ryhmässä kommunikointi ratsastuksen aikana ei ole koskaan ollut helpompaa kuin tänään!

Bluetooth, sisäpuhelinyhteensopivuuden kuningas

Ennen Mesh-tekniikan tuloa Bluetooth oli kuningasyhteysprotokolla. Monipuolinen, se on hyödyllinen myös liitä sisäpuhelinmoduuli älypuhelimeen kuin GPS:ään tai toiseen sisäpuhelimeen. Ajan jälkeen, kun tekniikka on kulunut, Bluetooth-puhelimet ovat myös halvimpia, mikä painaa melko vähän. Hyvä pointti Dexter , joka tarjoaa Bluetooth-sisäpuhelimet tunnustetulla tehokkuudella niin pienellä budjetilla, että jokainen voi varustaa itsensä.

Toinen Bluetoothin etu on, että sen avulla voit yhdistää eri merkkien sisäpuhelimet yleisen kanavan, kuten esimUniversal Gateway / Cardo taiUniversal Intercom / Sena. Toisin kuin tyypilliset merkkikohtaiset kanavat, universaaleja kanavia ei salata. Niiden avulla kaikki moduulit voivat muodostaa yhteyden niihin. Huomaa, että kun kaksi eri merkkistä sisäpuhelinta on yhdistetty, et ehkä voi enää käyttää muita sisäpuhelimen handsfree-toimintoja.

Joskus on tarpeen käyttää sisäpuhelinsovellusta yhteyden määrittämiseksi oikein. Avoin protokolla nimeltä Avaa bluetooth interom (OBI) helpottaisi edelleen eri merkkien sisäpuhelinten välistä yhteyttä edellyttäen, että kaikki ottavat sen käyttöön.

4 pyöräilijää ja 1500 metrin maksimikantama Bluetoothille

Pareittain ajaminen, ihanteellinen konfiguraatio kommunikointiin Bluetoothin sisäpuhelinten kanssa
Pareittain ajaminen, ihanteellinen konfiguraatio kommunikointiin Bluetoothin sisäpuhelinten kanssa

Mitä tulee sisäpuheluihin, Bluetoothilla on edelleen melko vähän rajoituksia. Ensinnäkin rajoitetun tiedonsiirtonopeuden vuoksi äänenlaatu on selvästi Mesh-teknologiaa huonompi. Mikään ei estä sanottua hyvää ymmärtämistä, mutta kun tulet uusimman sukupolven älypuhelimesta, häviät.

Ja ennen kaikkea, on mahdotonta yhdistää enemmän kuin neljä pyöräilijää. Ja jälleen, neljän laitteen monimutkaisen ja toistuvan manipuloinnin kustannuksella. Jokainen muodostaa sitten lenkin ketjussa, jota ei saa katkaista pariliitoksen uusimisen riskillä! Jos pyöräilijöiden järjestys muuttuu (ohitus tapahtuu niin nopeasti!) tai jos pyöräilijä jää jälkeen esimerkiksi punaiseen valoon juuttuessaan, ketju katkeaa. Siksi on yleensä tarpeen kytkeä sisäpuhelimet uudelleen…

Pyöräilijä matkustajan kanssa Harley-Davidsonissa, molemmat kypärät on varustettu moottoripyörän sisäpuhelimilla
Aja kaksikona, helppoa (ratsastaja) Bluetooth-intercomilla

Lisätään lopuksi, että Bluetoothin sisäpuhelinten kantama on rajallinen. Yleisesti ilmoitettujen 1000-1500 metrien laskeminen... Itse asiassa se on paljon vähemmän, koska kahden sisäpuhelimen välillä on aina esteitä. Tämä ei auta yhteyden katkeamisriskiin.

Lyhyesti sanottuna suosittelemme yhdistämään Bluetoothin kautta, jos teitä on vain kaksi, pilotti-/matkustajatilassa tai vain yhden kumppanin kanssa. Vaikeampi "katkaista ketju" tässä skenaariossa. Kolmen yhteydessä olevasta ihmisestä on etusi mukaista valita Mesh-tekniikka…

Mesh, yhteysprotokolla, joka yksinkertaistaa ryhmäpuhelinyhteensopivuutta

Ryhmä pyöräilijöitä, jotka ajavat muodostelmassa sisäpuhelinten kanssa kommunikoidakseen
Ryhmässä moottoripyörällä ajamisen ilo kymmenkertaistui mahdollisuudesta kommunikoida yhdessä

Tehokkaampi, mukavampi ja joustavampi käyttää, Mesh-tekniikka on yleistynyt moottoripyörien sisäpuhelinvalmistajien sarjoissa. Kaikki tarjoavat nyt moottoripyörän sisäpuhelinmalleja, jotka tarjoavat tämän yhteysprotokollan.

Meshin tapauksessa on myös rajoitettu osallistujien määrää keskusteluun. Emme puhu 4 henkilöstä, vaan 24 henkilöä maksimissaan Sena . Se on paljon ihmisiä! Cardo ilmoitamme näiden rivien kirjoitushetkellä maksimissaan 15 henkilöä, mikä on jo paljon.

Raja koskee viime kädessä mahdollisuutta chattailla niin suuria määriä yhdellä kanavalla. Voit olla varma, että on mahdollista järjestää keskusteluryhmiä, julkisia tai yksityisiä, viestinnän yksinkertaistamiseksi.

Tasainen irtikytkentä ja erinomainen äänenlaatu

Moottoripyörän sisäpuhelinyhteensopivuus varmistettu Dexter D1:n kanssa
Dexter D1, melkein legendaarinen sisäpuhelin Motoblouz -sarjasta

Mesh techno luottaa dynaamiseen verkkoon, mikä tarkoittaa, että osallistujien järjestys ei ole enää rajoitus. Voit liikkua ryhmässä, ohittaa, tulla ohitetuksi jne. On jopa mahdollista poistua keskustelusta (virtsarakossa on pakko...) ja liittyä siihen myöhemmin uudelleen. Kaikki ilman manipulointia: se yksin muuttaa täysin käyttötilanteen.

Myös äänenlaatu on paljon parempi. Teknologia todellakin mahdollistaa riittävän tiedonsiirtonopeuden äänen nauttimisen ja ymmärtämisen helpottamiseksi.

Mesh-verkko, patentoitu ja… kalliimpi tekniikka

Mesh-tekniikalla varustetut moottoripyörän sisäpuhelimet ovat erittäin käytännöllisiä, mutta myös kalliimpia
Mesh-tekniikalla varustetut moottoripyörän sisäpuhelimet ovat erittäin käytännöllisiä, mutta myös kalliimpia

Siis todella täydellinen Mesh-liitäntätekniikka pyöräilijöille? Kyllä, mutta se kärsii kahdesta rajoituksesta. Ensimmäinen on se, että jokaisen valmistajan tekniikka on patentoitua. Ymmärrä, että kun kyse on yhteensopivuudesta muiden sisäpuhelinten kanssa, se on kuollut. Jos omistat Mesh-intercomin kanssa yhteensopivan Sena sisäpuhelimen, sinun on mahdotonta muodostaa yhteyttä Cardo Dynamic Meshiin tai Cellular Line Mesh 2.0:aan esimerkiksi nykytilanteessa…

Siksi suosittelemme, että sovit huolellisesti pyöräilijäystäväsi kanssa valittavan tekniikan ostaessasi moottoripyörän sisäpuhelinta ryhmässä ajamiseen ja kommunikointiin.

Sama pätee kuulokemille tarkoitettuihin sisäpuhelimiin. Heidän teknologiansa näyttää järjestelmällisesti tulevan suurelta sisäpuhelinbrändiltä. Esimerkiksi Sena tarjoaa sisäpuhelimet Shoei gt-air 3 ja Neotec 3 tai niistä Schuberth C5, E2 ja S3.

Jaa tämä artikkeli

Loic

Motoblouz toimittaja ja testaaja, olen ehdoton kaartuvien teiden fani. Minulle moottoripyörä on sekä pako- että kulkuväline.

Ei kommenttia

Lisää omasi